Na skok do Švýcarska, panoramatický vlak Bernina express

Splnila jsem si svůj dětský sen a zažila jízdu známým vlakem Bernina Express. Těšila jsem se na návštěvu Sv. Mořice, protože je to jedno z nejslunečnějších míst na zemi, slunce zde svítí takřka 300 dní v roce.. Vtipné bylo, že naše předpověď hlásila na druhý květnový víkend pouhé 2 stupně, mlhavo a sněžení. Zkrátka to chceš, když jedeš poprvé do Švýcarska 😀 Zvolila jsem cestu s CK Akord, zájezd však koupila na Slevomatu. První zastávkou bylo severoitalské Tirano, odsud jsme pokračovali zmíněným vlakem do Sv. Mořice a odpoledne zpět do Čech se zastávkou v Churu.

Autobus odjížděl v pátek večer z Prahy, celou noc jsme strávili v autobuse a v 6 ráno už stepovali v italském Tiranu před kavárnou. Jelikož nám vlak odjížděl až za 3 hodiny, měli jsme dostatek času jak na procházku po městečku i posezení v kavárně či nákupu suvenýrů. Konečně se blížil odjezd našeho vlaku, průvodce nám rozdal jízdenky, certifikáty a také švýcarské čokoládky v plechovkách podobným vlaku. Našli jsme si svá místa a těšili se na odjezd. Bernina express je vlak určený ke kochání, okna jsou veliká a je tu dost místa pro batohy (batohy odložíte hned za vstupem do vagonu do stojanů). Vlak nejede moc rychle, máte tak dost času si vše pořádně prohlédnout. Vlak je pojmenovaný po sedle Bernina Pass, kterým projíždí, jede přes několik mostů a několik tunelů, vystoupá do výšky 2253 m n. m. do místa Ospizio Bernina a pak zase klesá přes Poschiavo a Pontresino až do St. Moritz.

Do sv. Mořice jsme doputovali po 2,5 hodinách nalepených u okýnek a vydáváním všelijakých citoslovcí jako aaaach, jéééé atd. V městečku jsme měli strávit 5 hodin, což byla docela dlouhá doba na to, že tu v tuto dobu bylo vše zavřené. Po nastoupení do autobusu nám totiž bylo sděleno, že ve Švýcarsku není momentálně sezóna (zimní už skončila a letní ještě nezačala), což znamenalo, že všechny zdejší atrakce byly zavřené. Nefungovala tu ani lanovka, ani aquapark, ani muzeum, mám pokračovat 😊? Mě osobně to nevadilo, dokážu se zabavit, ráda chodím, ale řada účastníků zájezdu byla celkem rozčarovaná. Sv. Mořic bez davů turistů a místních působil chvílemi jako město duchů, ulice byly prázdné a většina restaurací zavřená. Dopadlo to tedy tak, že jsme se vydali na procházku do kopců na stezku Bloomenweg a pak šli hledat něco k jídlu. Skončili jsme na benzince na kapučínu a v Coopu jsme nakoupili čokolády coby suvenýry. No a naštěstí se předpověď nenaplnila, bylo celý den slunečno a cca 8 stupňů.

Každopádně Sv. Mořic mě celkem zklamal, není to malebné městečko s typickými domy a horskou atmosférou, je tu celkem dost paneláků a nevzhledných hotelů, skoro žádné horské chaty, jak jsem předpokládala.

Za to další zastávka velice mile překvapila. Z Mořice jsme pokračovali autobusem do nejstaršího švýcarského města Chur. Pokud pojedete někdy kolem, určitě si tu udělejte zastávku. O tomto městě jsem nic nevěděla a tak jsem nebyla ovlivněná očekáváním, město mě velice příjemně překvapilo. Klidně bych se sem jela podívat znovu. Město mi chvílemi připomínalo Karlovy Vary, městem protéká řeka, je to také lázeňské město, má však samozřejmě svoje jedinečná kouzla: úzké uličky ve staré části, kašny na každém rohu, kavárny, veliké stromy atd. Vyplatí se procházet se v okolí kostelů, kterých je tu hned několik.

Rada na závěr: pokud se chystáte na Bernina express, zvažte termín, kdy pojedete, v květnu se tu nic neděje, na druhou stranu tu nekorzují davy turistů jako v sezóně. Záleží na vás, jak tu chcete strávit volno.

Praktické informace:

Jízdenky je nutné rezervovat předem, do Berniny je nutné přikoupit i místenku (+16 CH).

Nástupní / výstupní místa: Tirano, Sv. Moritz, Chur, Davos.

O památkách na trase se dozvíte plno informací v několika jazycích přímo ve vlaku.

Vlakem projíždí vozík s nápoji a suvenýry.

Můžete se svést také Glacier expressem nebo speciálním čokoládovým či sýrovým vlakem.