Hazmburk, zachovalý hrad s krásnými výhledy

Spolu s Milešovkou patří tato zřícenina gotického hradu k dominantám a symbolům Českého středohoří.

Krajina Českého středohoří je doslova poseta kopečky, nejsou to ledajaké kopečky, jsou to převážně vyhaslé sopky. Pozůstatky sopečné činnosti uvidíte zřetelněji u vyvřelin. Například na Hazmburku, jedna z věží je totiž postavena ze zdejšího čediče, proto je tak nezvykle tmavá a nese jméno Černá věž. Druhá, Bílá věž je postavena z pískovce a slouží jako rozhledna, v jejích útrobách je maketa původní podoby hradu.

Hrad vás zaujme už z dálky. Až se přiblížíte k obci Klapý, vyhledejte parkoviště pod kopcem, platí se automatu. Půjdete po žluté nejprve po rovině, pak do kopce po červené. Cesta vzhůru je dlouhá cca 2 km a není vhodná pro kočárky, ani odrážedla. Po středně náročném výstupu vás čekají fantastické výhledy na okolní kopce Českého středohoří. Nezapomeňte vystoupat do věže. Dolů můžete jít jinudy, nejprve po červené a na rozcestí půjdete opačným směrem než jste přišli, doprava po neznačené cestě. Dojdete tak k parkovišti z druhé strany. Půjdete pěknými ovocnými sady a kolem vinařství, které bude v sezóně snad otevřené, my jsme to štěstí neměli.

Praktické info: Otevřeno je od března do října. V pokladně hradu naleznete bufet se základním občerstvením (sušenky, kafe, limo). Vstupné 140 Kč/dospělí; 40 Kč/dítě od 6 let.